Reflektioner från Hanaholmen – Tilda Lindén

Dag 1

Första dagen på Hanaholmen var full med nya lärdomar och intryck. Efter att vi anlänt fick vi ett varmt mottagande och information om det praktiska och lite översikt om kursens struktur, vilket jag uppskattade väldigt mycket.

Därefter fick vi ta del av föreläsningar: med Malin Avenius om hur man kan ta sig in bland forskare och vetenskap ur ett journalistiskt perspektiv, och med Macus Rosenlund om Azolla.

Bägge föreläsningar var väldigt intressanta, och jag började reflektera över hur svårt det är att hitta en god och begriplig berättarteknik när det kommer till forskning. Föreläsarna var goda exempel på detta. Malin berättade om hur man ska tänka när man tar sig an detta som journalist – vilket kändes som väldigt värdefull kunskap.

Marcus Rosenlund var i min mening en otroligt bra berättare och det var fascinerande att se och höra hur han kunde skapa en berättelse med mikro- och makroperspektiv och berätta både vetenskapligt och komiskt på ett sömlöst och lärorikt sätt.

(Nordic Bridges hade jag hört om tidigare då Norah , som är delaktig i projektet, och jag känner varandra – men detta är förstås också värdefullt då det är viktigt att veta vilka möjligheter som finns om man är aspirerande miljöjournalist).

Dag 2

Andra dagen på kursen i miljöjournalistik konkretiserades det vi fick höra om via Malin Avenius föreläsning dagen innan: att det kan vara svårt att förmedla forskning på ett journalistiskt sätt. Vi fick göra studiebesök på olika stationer som mäter olika nivåer i jordmånen och som undersöker hur biodiversitet påverkar jordens förmåga att lagra koldioxid.

Dessa ämnen är självfallet otroligt viktiga för att vårt samhälle ska klara av att göra en omställning till en hållbar värld – och därför var det väldigt spännande att höra om hur dessa projekt utfördes. Samtidigt reflekterade jag över hur komplicerat det är att kommunicera miljöprojekt via journalistik då det av naturliga anledningar är väldigt tekniska.

Det är också väldigt spännande att höra hur andra journaliststudenter förhåller sig till journalistik.

Lämna en kommentar