Hannas dagbok

Introduktion till varandra och till kursens innehåll

Måndag, 15 maj

Vet ni vad äggsmör är? Nej, det har inte så mycket med energijournalistik att göra kanske. Men man lär sig också mycket annat in emellan alla dagens föreläsningar. Vi har också fått lära känna varandra bättre vilket jag tyckte var de bästa med dagen. Att helt enkelt få veta varför alla är här och vad de har för bakgrund.

Eftersom slutuppgiften i kursen är att skriva en artikel tillsammans med en annan kursdeltagare bildade vi par redan idag. Jag och Eva som läser journalistik på Helsingfors universitet bestämde oss för att jobba tillsammans, så vi började spåna på vilket ämne vi skulle vilja/tycker känns aktuellt att skriva om. Vi har haft uppe såväl second hand, elbörsen och smarta elnät som alternativa ämnen.

Dagen avslutades med en ett premiärdopp i havet. Det var inte varmt men definitivt uppfriskande. Så efter en intinsiv dag somnade jag gott.

Och för er som är nyfikna på vad äggsmör är så är det kokt ägg som man mosar i smör och använder sen som pålägg på grötpiroger.

Föreläsningar och studiebesök

Tisdag, 16 maj

Tisdag och det blev en lång dag av information. Förmiddagen bestod av föreläsningar på hotellet medan vi äntligen fick komma ut och se lite andra saker på eftermiddagen när vi åkte till VTT. Hos VTT fick vi lära oss mer om forskningen och utvecklingen av vätgas som energikälla. Det var kul att se och lära sig mer om det, även om de precis som det mest andra som har med energifrågan att göra, var väldigt komplext. Och med tanke på de tunga ämnesområdena var hjärnan väldigt trött när vi kom tillbaka till hotellet. Så det fick bli en lugn eftermiddag och en liten kvällsjogg för att lufta alla dagens lärdomar och intryck.

Artikelskrivande och en kvällstur på cykel

Onsdag, 17 maj

Äntligen fick vi komma igång med det praktiska arbetet och eftersom jag och Eva redan igår bestämt vad vi skulle skriva om började vi att ringa Peter Lund. Han fick bli experten i vår artikel och hjälpte oss att förklara vad smarta elnät är och vilken nytta vi kan få av det framöver. Efter det valde vi vinkel och började skriva ihop vår artikel. Vi kände oss nöjda lagom till middagen så efter vi ätit passade jag och Ebba på att låna hotellets cyklar. Så vi tog en tur in till stan för att se oss om lite och komma ifrån Hanaholmen för en stund.

Sightseeing i huvudstaden och finsk bastubad

Torsdag, 18 maj

Klockan ringde precis som alla andra dagar hittills vid 7. Så efter frukosten finslipade jag och Eva på artikeln innan vi publicerade den. Efter det passade jag och Ebba på att åka in till stan med tunnelbanan för att möta upp Lina. Eftersom Lina pluggar i Helsingfors fick hon agera guide och visade oss runt. Dessutom passade de på att fota lite bilder till sin artikel utanför parlamentet.

Vi satt oss sen på en uteservering för att njuta av solen och fylla på energidepåerna innan vi fortsatte traska runt. 20 000 steg senare kände vi oss nöjda och tog oss tillbaka till Hanaholmen för att äta sista middagen med gruppen. Som alla andra dagar var maten i toppklass även denna kvällen, framförallt desserten med chokladbrownie och gräddfilssorbet.

Som avrundning på dagen besökte vi bastun på hotellet tillsammans med en finsk kvinna. Och det blev påtagligt på att den svenska och finska bastukulturen skiljer sig åt. Det krävdes lite finsk sisu för att stå ut i den varma ångan.

Kiitos ja näkemiin! (Tack och adjö!)

Fredag, 19 maj

Sista dagen och det var dags att samla ihop alla pinaler som man hunnit sprida ut på rummet. Efter frukost samlades vi för att gå igenom allas artiklar och dela med oss vad vi lärt under dessa dagarna.

Det har varit några givande dagar och även om jag lärt mig mer om energifrågans framtidsutsikter så tar jag också med mig mycket annat hem i ryggsäcken. Mer kunskap kring den finska kulturen, vilka svårigheter som kan uppstå i det journalistiska arbete vid dialektala skillnader och att det inte är helt enkelt att arbeta i par när man ska skriva en gemensam artikel utan att det märks av läsaren.