Rödgrönt maktskifte under förhandling – C: “Vi är alla positiva till höghastighetståget”

Höghastighetståg mellan Borås-Göteborg är en av de frågor C prioriterat högst i Västra Götalandsregionen. Foto: Pontus Lundahl / TT /
Enligt det preliminära valresultatet kan det komma att bli ett rödgrönt maktskifte i regionfullmäktige i höst – om C vill samarbeta med V, S och MP. Medan fortsatta förhandlingar återstår innan besked ges, ser infrastrukturen ut att vara ett område partierna kan komma överens inom.
– Vi är alla positiva till höghastighetståget, vilket är den fråga vi i C prioriterat högst på regionplan, säger Roland Karlsson (C), ledamot i regionfullmäktige Västra Götaland och kontaktperson för partiets infrastruktur- och kollektivnätverk.

Ytterligare två veckor dröjer innan länsstyrelsen sammanställt samtliga röster i regionvalet, av vilka det i Västra Götalandsregionen återstår 28 distrikt av 731.

Men redan under måndagen uppgav Madeleine Jonsson, tillträdande regionråd för MP Västra Götaland, att partiet är “positiva till att hitta en överenskommelse med såväl Centern som Liberalerna och även Vänsterpartiet, samma linje som nationellt” i en artikel i DN.

En rödgrön majoritet i regionfullmäktige kan bli verklighet – om C vill samarbeta med S, V och MP.

På tisdagen meddelade MP att de lämnar det tidigare samarbetet med allianspartierna i regionen.

”Utifrån den retorik vi sett på riksplanet under den här valrörelsen från de högerkonservativa mot Miljöpartiet så ser vi att det är svårt att behålla förtroendet hos våra medlemmar och väljare i ett fortsatt Grönblått samarbete”, skrev Madeleine Jonsson (MP) i en insändare i Bohusläningen.

Under onsdagen planeras nu ett sammanträde där partierna ska diskutera olika lösningar, uppger Roland Karlsson (C), ledamot i regionfullmäktige i Västra Götaland.
– Men ingenting är klart i nuläget, säger han.

Enade om satsningar på höghastighetståg

Att döma av de respektive partiernas budgetförslag syns däremot inga markanta röda linjer i sikte – i synnerhet vad gäller infrastruktursatsningar i regionen.


Roland Karlsson (C), ledamot i regionfullmäktige Västra Götaland. Foto: Centerpartiet VGR

– På regionplan är vi alla positiva till höghastighetståg, som är en knäckfråga på riksplanet. Men i Västra Götalandsregionen är det den fråga vi prioriterat högst – framför allt förbindelsen Borås-Göteborg, förklarar Roland Karlsson (C), som även kontaktperson för partiets Infrastruktur- och kollektivnätverk.

– Så vi har ju en gemensamt antagen infrastrukturplan – och där står nog alla partier bakom tror jag, säger han.

Infrastrukturplanen är ett styrdokument som som sträcker sig tolv år fram, utfärdat av regionfullmäktige vart fjärde år.

Grafen ovan visar hur fördelningen av ekonomiska medel i Västra Götalandsregionen (marginellt) skiljer sig åt i infrastrukturplanen 2014-2024 (utfärdad 10 juni 2014 av det då rödgröna regiontyret) respektive planen för 2018-2029 (utfärdad 1 juni 2018 av det då blågröna regiontyret).

Så ett eventuellt maktskifte skulle inte innebära några större förändringar på infrastrukturplanen?
– Precis. Nu sköt dom ju på det nationella infrastrukturplanen, så jag tror det dröjde fem och ett halvt år innan den kom den här gången. Så det beror ju på om riksdagen beslutar att revidera i den nationella planen när den kommer nu.

Men såvitt du vet så har ni i C inga planer på att komma med några förslag till ändringar i den regionala planen under kommande revidering?
– Nej, vi har ju en prioriteringsordning och vi fick ju inte med någonting om dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås – det kom ju inte med i den nationella planen – så det kommer vi ju fortsatt trycka på. Man drog ju bort investeringsmedel för Kinnekullebanan vid Skaraborg – som vi också var irriterade över. Och det har vi ju godkänt en sån skrivelse från alla partier.

Så det kan vara någonting ni trycker på extra?
– Ja, det har vi nämnt kommentarer till infrastrukturplanen 2022-2033, som de andra partierna också var eniga om.

“Tradition att vara eniga om infrastrukturen i Västra Götaland”

Skulle ett maktskifte ske tackas den tidigare regionfullmäktige av först den 10 oktober. Det innebär emellertid att de nytillträdda regionpolitikerna skulle ges möjlighet att revidera den tidigare infrastrukturplanen när den sänds tillbaka från regeringen för att fastställas av regionfullmäktige.

Roland Karlsson (C) påtalar emellertid att infrastrukturen är en viktig fråga att vara överens om i en region, vilken kan vara en av orsakerna till att den sällan revideras nämnvärt vid maktskiften.

– Annars ger det ju inte någon styrka att man argumenterar. Så där har vi väl haft som tradition i Västra Götaland att vara överens om de infrastruktursatsningar som vi sen skjuter upp till riksnivån.

Ellen Lindqvist Karsberg

Läs också:
Beskeden: Partierna som V och MP kan tänka sig samarbete med